Insändare: Nej till ritualslaktat kött i Enköping efter motion av SD | Sverigedemokraterna Enköping

Insändare: Nej till ritualslaktat kött i Enköping efter motion av SD

unnamedEfter att Sverigedemokraterna (SD) lämnat in en motion om att kommunen inte ska servera ritualslaktat kött genomförde kommunen en livsmedelsupphandling där man inte längre kommer köpa in halalslaktat livsmedel. Enköpings kommun fastställer alltså indirekt SD:s förslag i motionen. Det ser vi som en seger för oss, för djuren och för den sekulära staten och kommunen.

Enköpings kommun och Sverige har sedan länge varit sekulära. Det är därför glädjande att Enköpings kommun fortsättningsvis låter Enköpingsborna ha kvar rätten att avstå från religion. I synnerhet när detta handlar om islam, en religion som inte på något sätt har haft en särställning i svensk historia.

Däremot vävs delar av kristenhet in i den svenska kulturen, sederna och bruket. Att till exempel fira skolavslutning i kyrkan, sjunga ”den blomstertid nu kommer” är något vi ställer oss positiva till. Vi glädjer oss över att SD tillsammans med Alliansen drev i genom ett tillåtande av att fira skolavslutningar i kyrkan.

Nu kommer alltså inte Enköpingsborna i smyg eller i brist på andra alternativ vid matserveringen, få i sig livsmedel som är slaktat efter religiösa regler. Det är med glädje vi ser att förnuftet har segrat och att delar av kommunens verksamhet inte styrs under religiösa dogmer.

Lars Frantzén

Gruppledare och styrelseordförande